Mało kto zastanawia się, jak zrobić kopię zapasową danych z komputera, która pozwoli szybko odzyskać je w razie awarii. Do czasu pierwszej utraty danych! I o ile są to prywatne zdjęcia i pamiątki z ostatnich lat przechowywane na osobistym laptopie, to mimo ogromnego żalu jesteśmy w stanie przeboleć stratę. Znacznie gorzej, gdy tracimy zawartość komputera albo – jeszcze gorzej – serwera firmowego! Amerykańscy nauczeni, którzy przebadali już chyba wszystko udowodnili, że  93% firm, które straciły dostęp do danych na więcej niż 10 dni upadło w ciągu roku od tego wydarzenia. Sam widzisz, nie warto ryzykować!

Nie pytaj czy, ale jak zrobić kopię zapasową!

Wyobraź sobie, że wchodzisz na spotkanie z klientem, włączasz komputer i orientujesz się, że przez podstępny wirus komputerowy straciłeś wszystkie dane: listę klientów, kontrahentów, dane finansowe, informacje o patentach, plany, projekty… Dosłownie wszystko co znajdowało się na dysku! Sytuacja jest patowa, bo jeśli dotychczas nie zadałeś sobie pytania „jak zrobić kopię zapasową komputera?”, to w tej chwili nie możesz tych danych odzyskać. Być może uważałeś, że coś takiego nigdy Ci się nie przytrafi? Jak widać byłeś w sporym błędzie! Powody utraty danych elektronicznych mogą być bardzo różne i wbrew pozorom wcale nie są tak rzadkie, jak mogłoby się wydawać. Przyjrzyjmy im się bliżej!

jak zrobić kopię zapasową komputera?

Źródło: pxhere

Dlaczego najczęściej tracimy dane z komputera lub serwera?

Ataki hakerskie i wirusy komputerowe

Najlepszą bronią przeciwko szkodliwemu oprogramowaniu jest zainstalowanie na komputerze i urządzeniach mobilnych oprogramowania antywirusowego oraz regularne aktualizowanie go. Nie ma jednak rozwiązań, które zapewnią nam stuprocentowe bezpieczeństwo. Dlatego nawet najlepszy antywirus nie zwalnia nas z konieczności zrobienia kopii zapasowej dysku.

Niezamierzone usunięcie danych

Chyba każdemu zdarzyło się omyłkowo usunąć plik i chwilę później zorientować się, że był potrzebny. Bywa i tak, że owładnięci szałem porządków na komputerze zbiorczo usuwamy wiele danych i brak ważnych dokumentów odkrywamy dopiero jakiś czas później. Szczególną ostrożność należy zachować przede wszystkim podczas usuwania plików systemowych.

Awaria lub utrata komputera

O ile pożar wydaje nam się mało prawdopodobny, o tyle zalanie laptopa słodzoną herbatą czy kawą z mlekiem i cukrem może przydarzyć się każdemu! Podobnie jak utrata komputera na skutek kradzieży czy zgubienie go podczas podróży. Niezależnie od przyczyny straty, na pewno odczujemy ją mniej posiadając kopię zapasową wszystkich danych.

Przypadkowe sformatowanie pliku

To zdarza się częściej niż byście przypuszczali! Jeśli nie posiadacie kopii zapasowej komputera, po przypadkowym sformatowaniu danych należy jak najszybciej skontaktować się z dobrym informatykiem, który pomoże je przywrócić.

Powyższe problemy to tylko przykłady sytuacji, na skutek których możemy utracić firmowe czy prywatne dane. Często te pliki są efektem wielu lat pracy i ich odtworzenie będzie nie tylko kosztowne, ale przede wszystkim czasochłonne. Bez nich przedsiębiorstwo często nie jest w stanie normalnie funkcjonować, co przekłada się na jego wyniki. Jak widać kwestia tego, czy i jak zrobić kopię zapasową jest kluczowa dla bezpieczeństwa i sprawnego działania firmy. To trochę jak AC w samochodzie – niby nie jest obowiązkowe, ale jesteśmy spokojniejsi, gdy je wykupimy choćby w podstawowym zakresie.

Co to jest backup i co obejmuje?

Backup to nic innego jak kopia zapasowa części lub wszystkich plików. Kopia ta powinna być na bieżąco aktualizowana tak, by w razie potrzeby można było odzyskać jak najbardziej aktualne dane. Warto zwrócić uwagę, że posiadanie aktualnego backupu jest ważne nie tylko dla dużych korporacji. Weźmy jako przykład dwuosobowe biuro księgowe. W razie utraty danych będzie miało ogromny problem z ich odtworzeniem, a ponowne zaksięgowanie dokumentów będzie się wiązać z ogromnym nakładem pracy i – być może – karami z urzędu skarbowego. Inny przykład? Wyobraźcie sobie, że aktualnej kopii danych nie ma firma transportowa i po awarii systemu nie jest w stanie odtworzyć, gdzie pojechali rano poszczególni dostawcy. Takie sytuacje można by mnożyć, jednak konkluzja jest jedna: backup przyrostowy to najbezpieczniejsze rozwiązanie dla większości przedsiębiorstw niezależnie od ich wielkości. Podczas tworzenia backupu ważne jest nieduplikowanie plików i baz danych, dzięki czemu nie będziemy niepotrzebnie zajmować miejsca w zapasowej serwerowni.

Jak zrobić backup?

Źródło: pxhere

Jeszcze zanim dojdzie do awarii powinniśmy mieć przygotowany disaster recovery plan (pol. plan odzyskiwania po awarii), który zostanie wdrożony natychmiast po utracie danych. Powinien on zakładać wszystkie możliwe scenariusze: od najczęściej spotykanych przyczyn awarii po te, które wydają się abstrakcyjne.

Należałoby mieć 3 kopie zapasowe danych w firmie – przekonuje Marek Nadstawny, Prezes Zarządu w Kompanii Informatycznej – jedną produkcyjną, drugą jako backup w tej samej lokalizacji do szybkiego odtworzenia, a trzecią poza lokalizacją. Ta trzecia jest ważna z punktu widzenia pożarów, kradzieży, włamań czy zalania biura wodą. Nie mniej ważne jest posiadanie zapasowej serwerowni – fizycznej lub w chmurze. Takie rozwiązanie oferuje chociażby platforma Azure od Microsoftu, ale także inni dostawcy usług chmurowych.

Jak zrobić kopię zapasową danych w firmie?

Zajmijmy się najbardziej ogólną kwestią, tj. kopią serwera firmowego. Chcąc zrobić kopię zapasową danych w firmie możemy wybierać spośród szeregu możliwości. Kluczową kwestią jest dopasowanie najlepszego rozwiązania dla danej firmy tak, by zapewniało jej bezpieczeństwo, a jednocześnie nie przekraczało możliwości finansowych danego przedsiębiorstwa. Oczywiście optymalnym rozwiązaniem byłoby stworzenie zapasowej serwerowni. Pytanie tylko, czy ma ona sens w przypadku kilkuosobowej działalności? Być może lepszym wyjściem będzie skorzystanie z usług firm oferujących najem miejsc na serwery, które zapewniają nie tylko miejsce w szafie, ale też odpowiednie warunki (prąd, klimatyzację, zasilanie awaryjne itd.). Kopię zapasową danych możemy też przechowywać w chmurze. I tu także nie brakuje dostawców takich usług. Jako jednego z nich warto wspomnieć platformę Azure od Microsoft.

Najtańszym rozwiązaniem będzie zastosowanie dwóch rotujących dysków USB. Jeden z nich mamy poza biurem, zaś drugi jest w firmie i robi się na nim kopia danych. Dyski należy podmienić w określonych, niezbyt długich odstępach czasu. Oczywiście nie jest to rozwiązanie idealne, bo w razie awarii jest szansa, że stracimy dane np. z jednego dnia, bo przez tyle nie zapiszą się na dysku, który był poza biurem. Jednak wciąż jest to lepsza opcja niż utrata wszystkich ważnych dla przedsiębiorstwa informacji.

Niezależnie od sposobu przechowywania backupu musimy pamiętać o edukacji pracowników, którzy muszą zapisywać wszystkie dane na serwerze, nie na dyskach sieciowych. To jednak jest zadanie dla informatyka, który nie powinien mieć problemów z wymuszeniem zapisywania rezultatów pracy na dysku.

Jak zrobić kopię zapasową Windows 10?

Zrobienie kopii zapasowej Windows 10 na dysku zewnętrznym lub w lokalizacji sieciowej nie jest trudnym zadaniem. W tym celu musimy użyć Historii plików. Wybierz pozycję > Ustawienia > & Security> Backup> Dodaj dysk , a następnie wybierz dysk zewnętrzny lub lokalizację sieciową dla kopii zapasowych. Jak przywrócić kopię zapasową? Gdy zorientujesz się, że straciłeś określone pliki wystarczy, że na na pasku zadań wpiszesz tekst „przywróć pliki”, a następnie wybierzesz pozycję „Przywróć pliki za pomocą historii plików”. W kolejnym kroku musisz odszukać brakujący plik i z pomocą strzałek wyświetlić wszystkie jego wersje. Wybierz odpowiednią wersję i kliknij przywróć. Plik wróci do swojej pierwotnej lokalizacji. Jeśli chcesz zapisać dany plik w innym miejscu kliknij prawym przyciskiem myszy pozycję „Przywróć”, wybierz pozycję „Przywróć do”, a następnie wskaż nową lokalizację. I gotowe!

Jak widzisz kwestia tego, jak wykonać kopię zapasową komputera czy serwera tylko na pozór wydaje się skomplikowana. Zrobienie kopii zapasowej Windowsa nie powinno Ci sprawić większych problemów. W przypadku zabezpieczania danych firmy warto zwrócić się o pomoc do specjalistów. Nie musi się ona wiązać z koniecznością zatrudniania informatyka na etacie. Dla wielu przedsiębiorstw o wiele tańszym rozwiązaniem będzie outsoursing IT.


Źródła:
„Profesjonalne tworzenie kopii zapasowych i odzyskiwanie danych” Steven Nelson, Helion
„Kwalifikacja INF.03. Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych” Jolanta Pokorska, Helion