BLOG

Windows Server 2012 – Problemy z backupem

Jakiś czas temu miałem taką sytuację: zainstalowałem serwer, zainstalowałem oprogramowanie, ustawiłem polityki bezpieczeństwa, skonfigurowałem wszystko- spędzając nad tym wiele godzin – a na koniec podłączyłem wszystkie stacje robocze do domeny. Na sam koniec, na działającym środowisku, próbowałem skonfigurować backup na serwerze i sprawdzić go przed ostatecznym oddaniem infrastruktury klientowi.
Jakiś czas później na serwerze zostało doinstalowane jeszcze kilka aplikacji/funkcji/aktualizacji: instalacja SharePoint Servera, aktualizacja, instalacja Visual Studio, dot.net i kilku innych potrzebnych rzeczy.

Jak każdy szanujący się administrator, wykonuję okresowe sprawdzanie backupów oraz wymianę dysków USB: dwa dyski, z czego jeden jest zawsze poza firmą, to najlepszy sposób zapewnienia niemal 100% bezpieczeństwa danych. Nagle okazuje się, że backup…. w ogóle nie działa!

Na początek wykonałem kilka standardowych ruchów:

– zatrzymanie i uruchomienie ponowne usługi – nie pomogło,
– restart serwera – nie pomogło,
– ponownie utworzenie harmonogramu backupu – nie pomogło,
– odszyfrowałem dyski – nie pomogło,
– odinstalowałem funkcję serwera backupu i zainstalowałem ponownie- nie pomogło,
– ponownie sformatowałem dyski USB – nie pomogło,
– sprawdziłem usługę kopii w tle – nie zgłaszała błędów.

Jak trwoga to do Boga lub jak kto woli “tonący brzytwy się chwyta”, więc przeszukałem bazę wiedzy Microsoft. Odnalazłem poprawkę, dzięki której problem został rozwiązany- co ciekawe, poprawka występuje jako kompatybilna z systemem Windows Server 2008, ale uwaga- działa jak najbardziej prawidłowo pod Windows Server 2012- sprawdziłem, wszystko jest jak należy.

Okazało się, że backup nie obejmuje (przed poprawką) folderów, które przekraczają 1000 podfolderów. Taka sytuacja natomiast ma miejsce przy zainstalowanym SharePoint lub Visual Studio. W katalogu Microsoft.Net znajduje się ponad 1000 podkatalogów. Ta poprawka eliminuje ten błąd i zapewnia poprawne wykonanie kopii zapasowych.

Tu jest link do artykułu w bazie Microsoft: http://support.microsoft.com/kb/2807849/pl

Oczywiście harmonogram trzeba było ustawić od nowa, ale backup ruszył i działa bez problemów.

Ehh.. i niech ktoś mi powie, że informatycy generalnie nic nie robią..

ul. Czereśniowa 98 lok. 230
02-456 Warszawa

Biuro: 22 3507809

Opiekun techniczny: 509-416-760

Umowy/oferty: 504-174-014